Her Biri Bizzat Muhatap Alan Bir Sese Doğru Yürümek-1-

Bize göre sevgiliyi çiçeğe benzetmek avami,ama çiçeği sevgiliye ...
Benzetmek

Benzetmek derken, kötü olanı daha kötü çirkine mi benzetmek, çirkin olanı kötü olanı güzel olana benzetmek mi olarak algılıyorsunuz? Yoksa ağzını burnunu kıralım şeklini şemailini değiştirelim şöyle dayakla bir adama mı benzetelim yani rahat durmuyor önüne gelene sataşıyor adam olması için-hani dayak cennetten çıkmış derler ya- güzelce dövelim bir güzelce adama benzetelim mi anlıyorsunuz? Yoksa a şu karşıda gelen aylardır görmediğim amcama, dayıma ne kadar da benziyor dediğiniz bir hayret şaşkınlık ifadesi mi? Yoksa geride kalan güzelliklerin kırıntısını toplayarak bir bütün güzellik elde etmek için mi elde edilen çabanın amacı mıdır eksiği tamamlayarak aslına benzetmek midir benzetmek? Bir tavır mıdır hatır mıdır? Yoksa katırı sırtında taşımak mıdır? Yoksa satırı sadece et doğramak için kullanmak mıdır? Yoksa hatırı satırla doğramak hatırı parçalamak için kullanmak mıdır? Etkisiz olanı etki kabul ettiğimiz güzelliğin içinde etkileyerek etkileyici olmasını mı sağlamak mıdır? Benzetmek etkilemek midir? Etkileyeni etkisiz hale benzetmek midir? Benzemeyene sabır etmek sebat etmek midir?


A-Uzadıkça uzadı sorular, içinde soruya verilen cevaplar mevcuttur, etkisinin günümüzde devam etmeyen bakış açısıyla kaynağıyla sorunun cevabı içindedir onu çıkarmak insan gönlünü etkileyerek güzelliğin yeryüzünde bulunmasını sağlamaktır, haydi bakalım arayalım çıkaralım bir güzel benzetelim.

B- Dönmez davamız olan güzelliği kaybettikten sonra, bir şeye benzemeyen dünyamızı çatlak fırlak cırtlak pırtlak seslerden kurtararak güzelliğe Meftun memnun hayran kalmışlığa uyacak şekilde benzetmek, tasarımlamak için çalışmalar fizibilite adımlarını atmamız gerekir, yoksa birileri bizi iyi benzetecek bizler hiçbir şeyi seçemeyecek bilemeyecek hale geleceğiz. Sebat etmeye gelince bir işi sonuna değin sürdürme götürme sevdirme, direnme şeklinde ifade edildiğinden bunun sabır etmekten öte adımlarla bir yere varmak için harekete geçmektir.

C- Tavırlarla hareket etmek, olayın seyrini değiştirerek benzetmek güzelleştirmeye vardırırken, çirkini kötüyü ıslah ederek güzele çevirmek asıl olan benzetmektir, kavgadan uzak iyi niyetle etkilemek şeklini şemailini değiştirmek için çabanın bütünün adıdır benzetmek güzelleştirmek güzel olanla değiştirmek.

D- Duymalara hislere sağır kalarak, güzel olanı çirkinle değiştirenlerin kulaklarına kalas gözlerine elimizi sokarak açmak değildir, onlara kulak göz olmak benzettiklerinin benzetmeyle alakasının olmadığını ifade ettirerek, benzeyeni tarif ederek sesini duyurtarak hissettirerek anlatmak çaba içinde olmaktır benzetmek.

E- Aslında benzetmek, mutlak olan sese benzetmek ile kastedilen, mutlak hakikat olan hakkın istediği şekle döndürtmek ve hakkın bizlere “vahiyle” indirdiği, mutlak ses olan Kur’an’a benzetmektir. Mutlak olan benzetme budur, bunun doğrultusunda güzelleştirme demektir. Tüm insana hayata insanın mutluluğuna götürmeyen benzemeyen her şeyi, Hakk’ın ve hakikatin, İslâm’ın gür sesi ile benzetmek donatmak benzetmektir, gerisi boşa söylemektir insanı hiçe saymaktır. Söz konusu benzetme, hak ve hakikatin sesi olan muhteşemliğin kusursuzluğun ve diriltici nefesi olan benzetmeyle Kur’an’a benzetmek donatmak sarmaktır.

F- Mayasını kaybetmişlerin, masumiyetini kaybetmişlerle, samimiyetini, namusunu ve haysiyetini yitirmemişlerin, hayatı dünyayı kendi çıkarı için sömürerek bir halta benzetememelerine rağmen, özde insanlık mayasını masumiyetini samimiyetini namusunu kaybetmemiş olanların düşüncesine bakışına göre dizayn etmek benzetmek benzetmektir. Her şeyini kaybedenlerin insanlığa verecek hiçbir şeyi kalmamıştır lütfen bunu da idrak edelim.
G-Bilinçaltında bilinci idraki hayatı düzenlemeyen bilinçlerin saçmalığıyla bir şeye benzetemeyenlerin şekillerini silerek, insanlığın yararına olacak her güzellikle sarmak toplamak bölmek çarpmak benzetmektir benzetmek aynısı yapmaktır, gerisi elin kaybolan eşeğini türkü söyleyerek aramaktır.

Son olarak tezahür eden benzetmek, insanlığın arzusuna, idealine iyi gelendir. Bunun dışındaki benzetmeler bizzat muhatap oldukları bu benzetmenin tersi olan benzetmeyi bozmak yoldan çıkarmak ve bununda bariz farkında oldukları gibi, bu benzetmeyi insanlığın yararı yerine kendi yararlarına kullanarak kendilerine bakan muhataplık yönünün de çıkarlarına uygun olduğunun da farkındadırlar. Bu farkındalık, kendilerine yüklenen çıkar mesuliyetin çıkarlarının bir işaretidir. Tabii, bu benzetmenin davetkâr bir tavrı yokta değil içine biraz yalanla gerçeği benzetme kandırmak benzetememek ekleyince, bizimde bu fark edememe alametlerimiz var olunca davetkâr oluyor, benzetilen benzemenin alakası kalmayıncaya çıplak kalıncaya kadar soyulunca, estetik ve etik açıdan bu benzetememenin ne şekilde neyi davet ettiği belli oluyor lakin benzetilende bir şekle izana akla hayata dünyaya uymuyor! Bilincimizde olması gereken benzetmenin bizi kendimize yabancılaştırma ya da kendimiz ona insanlığa yabancılaştırma gibi bir lüksü olduğu söylendiği anda bu anda bu lüksünün olmadığını, bu benzetmenin benzetme olmadığını söylemek düşer, yoksa her şey bize küser, iş bize düşer.

Mehmet Aluç

Devam edecek inşallah.